Barn från hela världen - Leonard Carr

"...en bok för våra yngre pojkar och flickor [...] Med sina färgglada (illustrerade) bilder och enkla text är det meningen att alla små läsare skall bli goda vänner med barnen i främmande länder, som berättar om sig själva med egna ord"

"Länderna i boken är: sida 8. Afrika, 10. Argentina, [...] 18. Kina, 48. Lappland, [...] 68. Sverige"

Afrika: "Vår hydda har väggar av lera och tak av gräs. Vi har varken bord, knivar eller gafflar. Min far arbetar hos en vit man"
Argentina: "I de varma delarna av landet finns skog- och sockerodlingar, te-, tobak- och kaffeodlingar. Det växer ett särskilt sorts gräs, som vi gör ett speciellt te av. Detta te är boskapsuppfödarnas favoritdryck"
Australien: "En gång när vi var lediga var vi i Sydney som är vår största stad med över 2 milj. människor. Vi simmade i fina bassänger, seglade och såg kängurus och andra konstiga djur i djurparken"
Brasilien: "Jag heter Jacinto och min syster heter Teresa. Båda namnen är portugisiska, och vi talar också portugisiska. Men vi bor i Brasilien i Syd Amerika [...] Vi är glada och lättsamma människor"
Kina: "Mest av allt äter vi ris. Ibland blandar vi upp riset med annan mat, skuret kött, fisk, musslor eller grönsaker"
Egypten: "Vår far är krukmakare och gör alla möjliga fina och (framförallt) trevliga kärl"
Tyskland: "Det här är min bror Karl; han har korta läderbyxor"
Grekland: "Ibland promenerar vi in till stan och dricker vin, sitter under olivträden eller köper en särskild sorts svampar"
Grönland: "På bilden ser du min pappa som paddlar i sin kajak eller kanot mellan isflaken"
Island: "Min ö har många vulkaner med hett vatten som sprutar högt upp i luften"
Indien: "...i Indien är korna heliga djur och får gå var som helst"
Indonesien: "Vårt hus har ingen skorsten för vi behöver aldrig elda"
Italien: "Vi bor i Venedig och när vi skall till skolan måste vi åka båt. Ni har gator, ni - men vi har kanaler! Min syster Maria bor just nu hos vår farbror i Neapel. Neapel ligger runt en stor bukt som har all slags god fisk. Men Maria tycker mest om spaghetti"
Lappland: "Jag heter Paavo"
Mexiko: "Vi äter hemskt mycket bananer här, ofta kokta och alla älskar våra pannkakor gjorda av majs"
Marocko: "Jag heter Hassan och min tvillingsyster heter Jamita. [...] Ibland tar jag med Jamita för att se på ormtjusare, men hon blir skrämd så fort ormen kommer ut ur sin bur"
Norge: "Har du en flaska torskleverolja hemma, kommer den säkert från Norge"
Samoa: "Vi är alltid glada och lyckliga. Min bror Sami älskar att äta ananas"
Sverige: "Hej! Jag heter Anna-Greta [...] Våra älsklingssporter är fotboll och skidåkning. Vi tycker om sill och rökt lax"
Turkiet: "Vi har fina dräkter på fester, men annars har vi alldeles vanliga kläder"
Tibet: "Min bror kallades för Puntsog tills han blev sjuk en gång. Sen fick han heta Tendzin, när han blev frisk igen. Vi brukar göra så här. [...] Jag undrar om du skulle tycka om vårt te? -Säkert inte- för vi blandar det med salt och smör"
USA: "Vi brukar äta glass, varm korv eller popcorn medan vi ser på bio. [...] Vi skickar olika slags mat till nästan hela världen, bl.a. mycket konservburkar"

Kanske inte så konstigt att vissa har en lite skev världsbild?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0