Barn från hela världen - Leonard Carr

"...en bok för våra yngre pojkar och flickor [...] Med sina färgglada (illustrerade) bilder och enkla text är det meningen att alla små läsare skall bli goda vänner med barnen i främmande länder, som berättar om sig själva med egna ord"

"Länderna i boken är: sida 8. Afrika, 10. Argentina, [...] 18. Kina, 48. Lappland, [...] 68. Sverige"

Afrika: "Vår hydda har väggar av lera och tak av gräs. Vi har varken bord, knivar eller gafflar. Min far arbetar hos en vit man"
Argentina: "I de varma delarna av landet finns skog- och sockerodlingar, te-, tobak- och kaffeodlingar. Det växer ett särskilt sorts gräs, som vi gör ett speciellt te av. Detta te är boskapsuppfödarnas favoritdryck"
Australien: "En gång när vi var lediga var vi i Sydney som är vår största stad med över 2 milj. människor. Vi simmade i fina bassänger, seglade och såg kängurus och andra konstiga djur i djurparken"
Brasilien: "Jag heter Jacinto och min syster heter Teresa. Båda namnen är portugisiska, och vi talar också portugisiska. Men vi bor i Brasilien i Syd Amerika [...] Vi är glada och lättsamma människor"
Kina: "Mest av allt äter vi ris. Ibland blandar vi upp riset med annan mat, skuret kött, fisk, musslor eller grönsaker"
Egypten: "Vår far är krukmakare och gör alla möjliga fina och (framförallt) trevliga kärl"
Tyskland: "Det här är min bror Karl; han har korta läderbyxor"
Grekland: "Ibland promenerar vi in till stan och dricker vin, sitter under olivträden eller köper en särskild sorts svampar"
Grönland: "På bilden ser du min pappa som paddlar i sin kajak eller kanot mellan isflaken"
Island: "Min ö har många vulkaner med hett vatten som sprutar högt upp i luften"
Indien: "...i Indien är korna heliga djur och får gå var som helst"
Indonesien: "Vårt hus har ingen skorsten för vi behöver aldrig elda"
Italien: "Vi bor i Venedig och när vi skall till skolan måste vi åka båt. Ni har gator, ni - men vi har kanaler! Min syster Maria bor just nu hos vår farbror i Neapel. Neapel ligger runt en stor bukt som har all slags god fisk. Men Maria tycker mest om spaghetti"
Lappland: "Jag heter Paavo"
Mexiko: "Vi äter hemskt mycket bananer här, ofta kokta och alla älskar våra pannkakor gjorda av majs"
Marocko: "Jag heter Hassan och min tvillingsyster heter Jamita. [...] Ibland tar jag med Jamita för att se på ormtjusare, men hon blir skrämd så fort ormen kommer ut ur sin bur"
Norge: "Har du en flaska torskleverolja hemma, kommer den säkert från Norge"
Samoa: "Vi är alltid glada och lyckliga. Min bror Sami älskar att äta ananas"
Sverige: "Hej! Jag heter Anna-Greta [...] Våra älsklingssporter är fotboll och skidåkning. Vi tycker om sill och rökt lax"
Turkiet: "Vi har fina dräkter på fester, men annars har vi alldeles vanliga kläder"
Tibet: "Min bror kallades för Puntsog tills han blev sjuk en gång. Sen fick han heta Tendzin, när han blev frisk igen. Vi brukar göra så här. [...] Jag undrar om du skulle tycka om vårt te? -Säkert inte- för vi blandar det med salt och smör"
USA: "Vi brukar äta glass, varm korv eller popcorn medan vi ser på bio. [...] Vi skickar olika slags mat till nästan hela världen, bl.a. mycket konservburkar"

Kanske inte så konstigt att vissa har en lite skev världsbild?

. . .

Om jag var i/på Zanzibar nu skulle det vara 32*C och sol. En sol som har lyst sen sex imorse. Det är svårt att tänka sig att solen ens existerar efter att ha slängt några blickar ut genom fönstret här i Sverige. Förutom något gråaktigt som håller sig hängandes i luften är det inte mycket man ser, mer än mörker och några kala grenar. Väldigt inspirerande är det i alla fall...

Sweet dreams are made of these...

Jag fattar inte grejen med mina mardrömmar. Är det normalt att, i vuxen ålder (dock fortf. tillräckligt ung för att bo hemma), lägga sig om inte i samma säng så åtminstone i samma rum som föräldrarna för att inte förgås av rädsla?

Att 10-15 minuter kan göra så mycket... Det i sig är en skräckinjagande upplevelse. Vad är då inte 10-15 minuter av rent och skärt nattmaraton featuring HHH?


Shut up and sing

Det gick en dokumentär om Dixie Chicks på TV igår. En dokumentär som aldrig hade funnits om det inte vore för en enda mening, som i sig bestod av... 4 ord? Vilket enastående exempel på det här med att göra en höna av en fjäder.

. . .

Man ska förresten vara försiktig med vad man önskar sig. Ganska precis 1 timme efter att jag publicerade det här inlägget blev det blåsigt vill jag lova.

. . .

Illustration: Jenny Allvén 

. . .



Kan tänka mig att det är friska vindar som låter tyget svepa med. Precis vad jag skulle behöva just nu.

 

RSS 2.0